Actuarial and Financial Mathematics

Source: Luis Villa del Campo, Times Square - NASDAQ

Program Description

Actuarial and financial mathematics are mathematics applied to insurance and finance problems. The group concentrates its activites on the development and use of probabilistic and statistical methods to analyze problems with a financial impact on society. The promotion of graduate studies in actuarial and financial mathematics is also at the heart of the mission of the group.

The research interests, and therefore also teaching interests, of the members are generally in the area of property and casualty insurance and actuarial statistics, actuarial finance and financial mathematics, as well as the mathematics of risk and ruin theory. In particular:

• ratemaking and loss reserving for property and casualty insurance
  • solvency of financial institutions
  • financial and actuarial innovation in insurance: pricing and hedging for variable annuities and equity-linked insurance products
  • impact of natural catastrophes, climate change and other extreme risks
  • dependence models
  • risk measures
  • claims frequency and severity models
  • stochastic control of risk processes and stochastic optimization
  • Big Data in insurance

Link:

Program Members

2020-21 Course Listings

Fall

Credibility Theory

The course looks at statistical estimation techniques for insurance data with heterogeneous risk classes.  Two classical approaches to credibility theory are discussed: limited fluctuations and greatest accuracy.  Topics covered include American, Bayesian and exact credibility.  Bühlmann, Bühlmann-Straub, hierarchical and regression credibility models are derived.  Generalized linear models, credibility regression trees and the issue of robustness will also be discussed. The course prepares for the Credibility part of the Society of Actuaries Exam STAM and the Casualty Actuarial Society Exam MAS II and give partial exemption from the Canadian Institute of Actuaries.

Prof. Ioana Groparu

MAST 725 (MAST 881D)

Institution: Concordia University

Mathematical and Computational Finance II

This course focuses on computational aspects, implementation, continuous-time models, and advanced topics in Mathematical and Computational Finance.  We shall cover the following topics (time permitting):

• Calibration and implementation
  • Brownian motion and stochastic calculus
  • Elements of continuous time finance
  • PDE methods
  • Monte-Carlo methods
  • Exotic derivatives
  • Risk management
  • Other topics

Prof. Cody Hyndman

MAST 729A (MAST 881A)

Institution: Concordia University

Analyse mathématique du risque

Mesures et comparaison des risques, Théorie de la ruine en temps discret et continu, Mouvement brownien et temps de premier passage, Modèles de risque de crédit, Concepts et mesures de dépendance, Copules, Applications des modèles de dépendance en actuariat et en finance.

Prof. Mathieu Boudreault

Méthodes stochastiques en finance I

Modèles discrets. Stratégies de transaction. Arbitrage. Marchés complets. Évaluation des options. Problème d'arrêt optimal et options américaines. Mouvement brownien. Intégrale stochastique, propriétés. Formule d'Itô. Localisation. Introduction aux équations différentielles sotchastiques. Changement de probabilité et théorème de Girsanov. Représentation des martingales et stratégie de couverture. Modèle de Black et Scholes.

Prof. Clarence Simard

Mesure et probabilités

Tribus et variables aléatoires. Théorie de l'intégration: théorème de Lebesgue, espace Lp, théorème de Fubini. Construction de mesures, mesure de Radon. Indépendance. Conditionnement.

Prof. Anne Mackay et Jean-François Renaud

Winter

Finance mathématique

Structures à terme, processus stochastiques, modèles et produits dérivés de taux d'intérêt, immunisation et appariement, produits dérivés de crédit, titres adossés à des créances hypothécaires, volatilité.

Prof. Manuel Morales

ACT 6230

Laboratoire de modélisation de données financières

Prof. Manuel Morales

ACT 6240

Statistique en actuariat

Ce cours vise à permettre à l'étudiant de:

•  Savoir analyser l'impact des facteurs exogènes et endogènes sur les risques par des modèles de prévision avancés;
  •  Utiliser les outils statistiques afin de segmenter les risques en assurance;
  •  Calculer la prime d'assurance a priori et a posteriori;
  •  Utiliser les outils informatiques avancés en actuariat (SAS, R, MATLAB, C++).

Ce cours vise à introduire les notions de segmentation des risques de la tarification en assurance, en utilisant divers outils statistiques. Les modèles de prévision pour le nombre et le coût des réclamations seront abordés afin d'inclure les caractéristiques du risque dans le calcul de la prime. La notion d'hétérogénéité en assurance et sa modélisation mathématique seront abordées, de même que les modèles hiérarchiques ou données longitudinales en assurance et en finance.

Prof.

MAT8594

Méthodes stochastiques en finance II

Modèle de Black-Scholes; Changements de numéraire; Options exotiques; Options américaines; Modèles à temps discret (GARCH, changements de régime, volatilité stochastique): inférence et simulation; Modèles à temps continu (sauts, volatilité stochastique): inférence et simulation; Modèles de taux d'intérêt: tarification, couverture, inférence et simulation.

MAT8602 = version maitrise, thèmes au choix

MAT998G = version doctorat

Prof. Mathieu Boudreault

Contrôle stochastique optimal et applications

Ce cours-séminaire est une introduction au contrôle stochastique optimal. Il portera principalement sur la résolution du problème de dividendes optimales de Bruno de Finetti et les variantes publiées plus récemment.

Pré-requis: connaissances élémentaires sur le mouvement brownien, la formule d'Itô et le processus de Poisson composé.

If needed, this course will be given in English.

Prof. Jean-François Renaud

MAT 998L